Search This Blog

Sunday, February 20, 2011

" Weekend di DESA ......




Sabtu datang lagi ...... This week aku balik Kampung .. Negeri Sembilan .. Dah dua Minggu tinggalkan kampung dalam kepala terbayang sure bersepah2 ... Perjalanan dari KL ikut LEKAS .. 35 minit jer... tetapi dari Seremban nak ke Kuala Pilah ... Ayoooooo sangatlah jauh ..... sampai Kuala Pilah stap pasar tani ... Kat Kuala Pilah ni ... Pasar Tadi beroperasi Sabtu jer ... time ni orang2 kampung keluar beli barang2 basah dan kering .. kalau aku tengok ramai mak2 dan abah2 jumpe geng2 lama mereka kat sana ... dari 5 minit jadi 15 minir sebab berbual .... " Tapi tulah sikap ORANG KAMPUNG .. mesra ramai dan tak sombong " Nasib aku orang kampung .... La**la***La***

Tujuan balik Kg minggu sebab nak hantar my mum balik dah 2 minggu lebih tingalkan rumah ... sebab ikut aku bawak balik kl .... sebab die tak sihat tu ... now on mak macam dah sihat 90 % cume badan tu letih2 dan lemah2 sikit .....  tapi bile dah sampai kampung 4 sure sihat and peluh banyak keluar .. macam2 nak si usik nye ....

Sampai2 rumah ASSALAMUALIKUM ....... masuk2 rumah letak beg .. bukak tingkap semua .... aku capai penyapu and mule menyapu semua bilik dan satu rumah sebab berabuk ....
Habis sapu mule terbersin2 ... aduhhhhhhhh ni yang malas ni ...

Than tukar baju terus basuh kolam ikan ..... Bersepah2 pulak rumah bile di tinggalkan ..... Aku ni lain skit pantang jumpe benda2 bersepah2 ni .... Kesian mak pulak nak kemas ... so mana yang aku nampak bersepah tu aku mule bertindak ....Dah siap semua aku mule masuk dapur prepare menu for lunch " SUP SAYUR.... PECAL TIMUN /SALAD dan DAGING MASAK LEPAK CILI API ..... *terbaik****

Tengahari lepas lunch biasalah tido .... 3 beranak terbungkang depan tv.... BEsh nye udara kampung mendung2 jer....
Lepas asar.. sorry asar aku tak solat dah sebab dah jamak .... so terus keluar pergi menyapu kat belakang rumah .... bawah pokok rambutan .... ya ampun daun kering selori penuh gile .... pengsan ...

malam macam biasa pas magrib panaskan lauk dan makan .. tengok mak punye selera makan alhamdulillah berselera makan .. dah sihat kan ... waktu demam dulu nak telan nasik pun muntah balik ... Dah selesai dinner and tutup semua lampu dapur.... tengok2 TV pasal Anugerah Sri Angkasa seperti tahap Kanak2 punye rancangan BONGOK gile ... "KELUARLAH DARI KEPONGPONG ... BUKAK MATA TU LUAS2"
nagis aku tengok ...... baik tido zzzzz

Ahad pagi2 dah bagun beli breakfast nasi lemak dan roti canai ... nasi lemak kampung memang terbaik ... dalam daun pisang dan sambal nye .. wallah ... menjilat jari susah woo nak dapat nasi lemak cam tu kat KL ...
Than mulekan aktiviti ...ke pasar beli barang2 dapur mak .. than menyapu halaman coz ada orang mesin rumput ..bersepah2 rumput... ishhhhhh penat2 aku buat juga .. panas pulak tu tengahari bute ni ....

Bila dah siap prepare lunch ... kami lunch Aku .. abang aku dan Mak ...
dah kemas2 dapur.. packing lauk naK bawak balik kl ....
Dah siap semua .. hantar mak ke masjid .. sebab ada Kenduri maulidurasul ... kami pun balik kl ... " Rindu mak dah .. padahal baru 5 minit " mak jaga diri yer.. aper2 adik talifon ... nanti minggu depan adik balik lagi .. Assalamuliakum mak ...

2 comments: